Dit vinden wij van belang bij leren in en uit de praktijk:
Een professional formuleert op basis van zijn ervaringen en reflectie op zijn professioneel handelen zijn eigen leervragen en probeert in scholing daar antwoord op te krijgen. Hij formuleert bewust zijn eigen specifieke leervragen, al of niet in overleg met anderen en zoekt actief antwoord op zijn vragen.
Een leerkracht in het basisonderwijs is werkzaam binnen een team en stemt zijn werk voortdurend af op anderen, zoals ouders, management, IB-ers en externe begeleiders. Dat maakt leren tot een proces van samenwerken en het uitwisselen van ervaringen, waarin de leerkracht zijn eigen handelen en opvattingen ontwikkelt in afstemming met anderen.
Een professional leert door te reflecteren op zijn eigen functioneren in de beroepspraktijk en het functioneren van anderen. Hij is in staat feedback te geven en te ontvangen en op basis hiervan zijn functioneren en dat van anderen te verbeteren.
Een professional heeft een onderzoekende houding, zowel ten aanzien van zijn eigen beroepspraktijk als ten aanzien van nieuwe theoretisch inzichten. Hij probeert vanuit een open mind en een nieuwsgierige instelling vragen te stellen om te komen tot een dieper inzicht. Hulpmiddelen als onderzoekstechnieken en statische analyses van uitkomsten van onderzoek kunnen daaraan dienstbaar zijn.
Een professional koppelt nieuwe inzichten altijd aan zijn eigen handelen in de beroepspraktijk en stelt op basis daarvan vragen, die te maken hebben met relevantie en bruikbaarheid van theoretische concepten. Hij probeert op basis hiervan zijn eigen professionele handelen te verbeteren.
Een professional leert het beste door uit te gaan van zijn eigen kwaliteiten en die te ontwikkelen. Hij leert vanuit een (impliciete) visie op goed onderwijs en probeert vanuit die idealen zijn eigen ontwikkeling te stimuleren. Dat vraagt een positieve instelling.
achtergrondartikelen