'Talentontwikkeling en kunst' Er is meer dan rekenen en taal!

'Talentontwikkeling en kunst' Er is meer dan rekenen en taal!

Verdiepingstraject opzet

3 bijeenkomsten

Tijd

Na 16 oktober 2020 start de eerste lichting. Wil je je na deze datum nog inschrijven? Dat kan! Dan overlegt de docent met jou in welke hoedanigheid je het verdiepingstraject kunt volgen.

  1. > Home
  2. > Verdiepingstrajecten
  3. > ‘Talentontwikkeling en kunst’ Er is meer dan rekenen en taal!

'Talentontwikkeling en kunst' Er is meer dan rekenen en taal!

In dit verdiepingstraject is er volop aandacht voor de vormende kant van het onderwijs: de persoonsvorming. Wie ben je als persoon, hoe sta je in de wereld? Daarop bereiden we leerlingen van de basisschool voor.

Kunst is daarbij een goede ingang. Kunst kan prikkelen, uitdagen en inspireren. Kinderen leren anders door actief met muziek, drama, schilderen en andere kunstvormen bezig te zijn: in een rijke leeromgeving en met creatieve opdrachten.

Door kinderen in aanraking te brengen met de wereld van professionele kunstenaars gaan ze zich zelf ook kunstenaar voelen. Ze kunnen zich vrij uiten en hun resultaten met trots laten zien en horen. Door ze in aanraking te brengen met de actualiteit in de wereld, lokken we een persoonlijke reactie uit die ze gaan verbeelden.

Hoe ontwerp je activiteiten om de talenten van kinderen zo te ontwikkelen? Dat leer je in dit verdiepingstraject. Bekijk hier het filmpje.

Ga naar de inhoud

Verdiepingstrajectopzet

3 bijeenkomsten

Tijd

Na 16 oktober 2020 start de eerste lichting. Wil je je na deze datum nog inschrijven? Dat kan! Dan overlegt de docent met jou in welke hoedanigheid je het verdiepingstraject kunt volgen.

docent

Arco van Diggele

Coördinator Kunst en Cultuuronderwijs van de scholen van Florion en Locatie directeur SBO Het Speelwerk

Samen met Ludie Gootjes van Hogeschool Viaa heb ik het model authentieke kunsteducatie uitgewerkt en uitgeprobeerd op onze school. Ook heb ik gezien hoe er op andere basisscholen mee gewerkt is. Dat heeft me heel enthousiast gemaakt voor dit model!
Die kennis en ervaring wil ik graag aan jou overdragen en met je delen!
Er is zoveel meer dan rekenen en taal, dan opbrengsten. Onderwijs is vooral vorming. Daarbij is dit model een uitstekend hulpmiddel! Graag tot ziens!

inhoud

Wat leer je hier?

Je leert onderwijs activiteiten ontwerpen op basis van authentieke kunsteducatie. Dit model houdt in dat je in het ontwerpen van je onderwijs altijd uitgaat van de culturele wereld van de leerling, dat je de leertaken afleidt uit de praktijk van de kunstprofessional en dat het leren in een brede sociaal-culturele context plaatsvindt.

 

beginsituatie

Wat moet je al weten en kunnen voor de cursus "Is er meer dan rekenen en taal?"

Je kent de kennisbasis van de kunstzinnige oriëntatie vakken drama, dans, muziek en beeldende vorming. Je bent vaardig in de kunstzinnige oriëntatie vakken drama, dans, muziek en beeldende vorming. Je bent startbekwaam om in deze vakken les te geven

mischien ook interessant voor jou?